W dzisiejszym artykule przedstawię Ci moje najważniejsze obserwacje, które zebrałem w 2019, 2020, 2021 I 2022 roku reklamując na Facebooku i Instagramie między innymi: duże salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, gabinety kosmetologii, jak i mniejsze jednoosobowe firmy – linergistki, mobilne kosmetyczki, czy fryzjerki. Czytając ten poradnik poznasz czynniki, które diametralnie pomogą Ci poprawić aktualny stan listy klientów, jak i błędy, których osobiście zdecydowanie starałbym się unikać. Miłej lektury 🙂
Najskuteczniejszym sposobem przyciągania nowej sieci klientów jest reklama na Facebooku i Instagramie
Nie mówię tego tylko dlatego, iż jestem właścicielem firmy Beauty Marketing, która zajmuje się tylko i wyłącznie reklamowaniem obiektów beauty poprzez medium jakim jest właśnie Facebook i Instagram. Osoby, które śledzą mnie już dłuższy czas zapewne wiedzą, że jeszcze w połowie 2019 roku zajmowaliśmy się innymi odłamami marketingu u swoich klientów oferując im różnego rodzaju pakiety usługowe, jak np. reklamowanie się w Google, prowadzenie mediów społecznościowych, zjazdy nagraniowe.
Doszliśmy jednak do najprawdziwszych wniosków podczas przeprowadzania analityki naszych wszystkich działań. Najlepsze rezultaty generowała reklama w Social Media. To nie jest też tak, że reklama w Google nie przyniesie Ci efektów. Przyniesie. Jednakże zauważyliśmy, że faktycznie najlepszy rezultat generuje nam płatna reklama Facebook Ads.
Co więcej jeszcze wtedy zajmowaliśmy się prowadzeniem mediów społecznościowych klientów (czyt. publikowaniem treści). Jak zapewne wiesz, aktualnie nie znajdziesz tego u nas w ofercie. Nie dlatego, że jest to dla nas mało opłacalne – ta usługa była jedną z najbardziej obleganych, co niestety często wynikało z błędnych przekonań właściciela obiektu beauty. Nie będziemy publikować podstawowych postów w Twoich Social Media ze względu na to, iż to NIEMALŻE W OGÓLE nie przynosi efektów w postaci nowych klientów. Jeśli coś Tobie nie przynosi efektów, to jednocześnie nie przynosi ich nam. W tym tkwi kwestia naszej misji działania. Podczas współpracy jesteśmy kontrahentami – gdzie dwie strony powinny ze sobą współgrać, by wyciągać z niej najlepsze rezultaty.
W wielkim skrócie:
Salony które były prowadzone tylko reklamą Facebook Ads osiągały lepsze wyniki od salonów prowadzonych na zasadach publikowania nowych postów do mediów społecznościowych.
Salony które były prowadzone tylko reklamą Facebook Ads osiągały te same wyniki od salonów prowadzonych na zasadach publikowania nowych postów do mediów społecznościowych oraz reklamy Facebook Ads.
Największy sekret skutecznej reklamy
Zapamiętaj, że jeśli zależy Ci na skutecznej reklamie to staraj się reklamować EFEKT/REZULTAT, a nie NAZWĘ usługi. Jest to strategia opierająca się na schemacie ZŁOTEGO KRĘGU.
Jeśli chcesz zacząć pozyskiwać większą ilość klientów na usługę reklamując ją nie skupiaj się w pierwszej kolejności na tym czym jest ta usługa oraz jakim sprzętem jest wykonywana. Zastanów się DLACZEGO klient może chcieć wykonać konkretną usługę, co jest w jego głowie. Może to jakiś problem, a może potrzeba? Zdefiniuj co ma wpływ na to, by Twój potencjalny klient przyszedł i wykonał usługę w Twoim gabinecie. Gdy poznasz prawdziwe DLACZEGO swoich klientów dowiesz się jak docierać do nowych odbiorców, by stali się Twoimi nowymi klientami.
2 typy najskuteczniejszych reklam usług kosmetycznych
REKLAMA CAŁEGO OBIEKTU / REKLAMA KONKRETNEJ USŁUGI
Reklama całego obiektu to rodzaj reklamy, który najczęściej ma za zadanie poinformować wszystkich lokalnych mieszkańców o istnieniu naszego salonu oraz zaprezentowaniu naszej oferty. Nie chodzi jednak o zwyczajne przedstawienie usług salonu, bądź ich cennika. Powinniśmy podążać w tym kroku za zasadami złotego kręgu. Najczęściej reklama ta obiera postać filmu promującego salon, w którym odbiorca dowiaduje się między innymi: Kim jesteśmy, czym się zajmujemy, komu pomagamy, jak pomagamy, czym się wyróżniamy oraz jak można się do nas zapisać.
Najczęściej w Managerze Reklam wybieramy do tego typu reklamy cel: Wiadomości lub Wyświetlenia Filmu
Gdy ustaliliśmy cel należy wybrać grupę docelową. Jeśli kierujemy swoje usługi do kobiet (załóżmy makijaż permanentny) to możemy zdecydować, że komunikat reklamowy ma się wyświetlać tylko kobietom. Dodatkowo warto zaznaczyć odpowiedni promień od naszego salonu np. 20 km oraz kierować reklamę do osób zamieszkujących daną lokalizację, by nie przepalać budżetu na ukazywanie się reklamą np. turystom. Mamy również możliwość wybrania szczegółowych opcji targetowania tak więc możemy wybrać odpowiednie zainteresowania osób do których chcemy docierać, czyli np. makijaż permanentny.
W kolejnym kroku musimy obrać gdzie chcemy wyświetlać reklamę. Mamy do wyboru 4 platformy, a w nich kilkanaście możliwości. Należy pamiętać, że w relacjach na Instagramie powinniśmy skorzystać z innej reklamy niż w przypadku np. umiejscowienia a aktualnościach na Facebooku. Ja osobiście przetestowałem już dokładnie każde z umiejscowień i u swoich kontrahentów korzystam z czterech, które generują najbardziej opłacalne wyniki.
W kolejnym etapie ustalamy swój budżet reklamowy. Osobiście polecam zastosować budżet dzienny na poziomie 10/20 zł.
Na tym poziomie musimy wykorzystać stworzony przez nas materiał reklamowy oraz stworzyć do niego odpowiedni tekst zachęcający do skorzystania z naszych usług tzw. tekst reklamowy. W tym etapie mamy do czynienia z 3 najważniejszymi elementami skutecznej kreacji reklamowej:
GRAFIKA/MINIATURKA – 70% SUKCESU
NAGŁÓWEK – 20% SUKCESU
TEKST – 10% SUKCESU
Dwa pierwsze elementy odpowiadają za przyciągnięcie uwagi odbiorcy, który scrolluje tablicę facebooka lub instagrama.
Trzeci, ostatni element odpowiada za zatrzymanie uwagi odbiorcy oraz zaciekawienie go opisywaną kwestią.
Znów w sytuacji w której reklamujemy konkretne usługi powinniśmy skorzystać z tzw. języka korzyści, czyli wybierając grafikę reklamową, tekst reklamowy musimy kierować się korzyściami jakie odbiorca może uzyskać decydując się na zabieg zgodnie z tzw. zasadą złotego kręgu.
Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się więcej o reklamie na facebooku oraz poznać bardziej zaawansowane strategie zachęcam Cię do przeczytania mojego darmowego Ebooka
6 najczęściej popełnianych błędów, których należy się wystrzegać
Postrzeganie ilości obserwatorów jako najważniejszy czynnik
Przeanalizujmy ten przypadek. Na nasz profil wchodzi po raz pierwszy osoba (jak nie prowadzimy płatnych działań to nie mam pojęcia skąd o nas wie, ale załóżmy, że przeczytała na ulotce i wklepała nazwę salonu na facebooku) co widzi pierwsze? Na pewno nie liczbę fanów, a zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, opis. Jeśli więc nie zadbamy o tego typu fundamenty, to nie ma najmniejszego znaczenia ile nasz profil na LIKE. Nawet jeśli jest tam i 13 tysięcy. A posty są z kategorii: do kosza. To nic z tego. Można być pewnym, że ilość polubień nie wpływa na decyzję o przyjściu do nas na wizytę. Zastanów się czy Ty decydując się na usługę faktycznie kierowałabyś się ilością polubień strony? W czasach gdy 100 tysięcy polubień możemy kupić za 1000 zł? Czy aby lepiej nie zadziałałby przejrzysty i czytelny profil salonu? Czy nie bardziej przekonałby Cię zobrazowane efekty, recenzje klientów salonu? Czy czasami większego wpływu nie miałby film na którym omawiasz konkretny temat, a dzięki temu osoba oglądająca ma większe szanse na pierwsze poznanie osób zarządzających obiektem? Zastanów się czy Twoim celem jest większa ilość like, czy klientów. To ogromna różnica. Nie piszę o tym z przypadku. Zgłaszają się do mnie osoby, które notorycznie pytają mnie o aspekt związany z WIĘKSZĄ ILOŚCIĄ OBSERWUJĄCYCH. Musisz zastanowić się czy jesteś influencerem zarabiającym na reklamowaniu produktów poprzez to, że masz sporą rzeszę odbiorców, czy jesteś biznesem beauty, który zarabia na klientach, a konkretnie wykonywanych usługach. Jeśli należysz do grupy drugiej to, czy faktycznie potrzebujesz kilkunastu tysięcy fanów? Czy 200 nowych klientek nie zapełni Twojego grafiku?
Zlecanie publikowania postów w mediach społecznościowych
Po pierwsze zlecenie publikacji postów jest strasznie trudne. Najczęściej wiąże się to z tym, że i tak musisz stworzyć materiały, by później przesyłać je agencji. Co najzwyczajniej nie ma sensu. Skoro mamy już im coś wysłać (najczęściej z opisem) to co za różnica kto opublikuje tą treść. Nie ma magicznych godzin, sposobów na opublikowanie postów na Fanpage i Instagram, a już z całą pewnością nie mają one żadnego większego wpływu na ilość pozyskiwanych klientów z tego typu działania.
Po drugie sama publikacja postów na Instagramie i Facebooku na ten moment nie wiele nam daje. Owszem lepiej prezentują się posty które są ze sobą spójne, połączone w jeden całościowy cykl – jednakże w gruncie rzeczy samo zadbanie TYLKO o ten element nie wiele Ci da. W szczególności gdy Twoim celem jest zwiększenie ilości pozyskiwanych klientów z działań w Twoich kontach społecznościowych. Dlaczego? Co z tego, że na Twojej tablicy znajdują się pięknie stworzone posty skoro i tak nikt ich za bardzo nie widzi? Jeśli nie korzystasz z płatnych metod reklamowych do promocji swoich działań – nie dajesz sobie wystarczającej szansy na to, by zobaczyli Cię Twoi potencjalni klienci.
Promowanie swoich postów poprzez tzw. „PROMUJ POST”
„PROMOWANIE” swoich postów tym najbardziej podstawowym sposobem (NIEBIESKI PRZYCISK POD POSTEM) najczęściej kończy się zerową, bądź niską skutecznością, przez co też sama reklama może okazać się dla nas mało opłacalna ⛔ Łatwo więc w ten sposób wyrobić sobie negatywną opinię na temat reklamowania się w Social Media. Jednakże musimy być świadomi tego, że istnieje Manager, który daje nam dużo więcej możliwości tworząc swoje reklamy. Przede wszystkim dzięki niemu:
✅ Będziesz mogła dobrać odpowiedni cel reklamowy (pozyskiwanie kontaktów, zwiększenie wejść na stronę internetową, wyświetlenia filmu)
✅ Będziesz mogła wybrać do kogo chcesz tą reklamę kierować, dzięki czemu przestaniesz przepalać budżet reklamowy na wyświetlanie się osobom niezainteresowanym Twoimi usługami.
✅ Będziesz mogła tworzyć grupy niestandardowych odbiorców, co oznacza między innymi, że będziesz miała możliwość stworzenia grupy osób, które z największym prawdopodobieństwem będą chciały skorzystać z Twoich zabiegów.
Publikowanie niewartościowych postów dla odbiorcy
Content Marketing Salonu Piękności, bądź Salonu Fryzjerskiego powinien opierać się na publikowaniu interesujących treści dla naszej widowni. To nic innego jak dzielenie się wskazówkami ze swoją publicznością, która ich potrzebuje. Tutaj nasuwa się jeden z większych błędów tego typu miejsc udzielających się w Social Media. Ciągłe publikowanie ofert sprzedażowych. Nie chodzi o to, by nie publikować ofert, jak najbardziej można to robić. Jednakże zdecydowanie nie powinny one przekraczać 30% naszych wszystkich działań w Internecie. Za każdym razem podczas publikacji zastanów się, czy aby na pewno nie niszczy to zdrowych proporcji Twojego Fanpage. Oglądanie na okrągło tych samych promocji na zabieg XYZ w żadnym wypadku nie jest atrakcyjne – z reguły częściej kończy się to decyzją o unfollow, aniżeli skorzystaniem z naszej pomocy. Dodatkową istotną kwestią jest fakt, iż robi to większość profili z Twojej branży, wykorzystaj to i wyróżnij się z tłumu.
Brak zadbanych FUNDAMENTÓW Fanpage i Instagrama
Facebook i Instagram to potęga jeśli chodzi o dostępne możliwości promocji swojego biznesu. Jeśli jesteś specjalistą w swoim fachu to Fanpage jest idealnym miejscem na wizytówkę efektów Twojej pracy. W sytuacji w której zainteresowana osoba poszczególnym zabiegiem wejdzie na Twój profil i zobaczy świetne rezultaty oraz wysoką jakość automatycznie zbudujesz sobie wiarygodność w oczach takiej osoby. Oczywiście nie ma co ukrywać, że branżowych profili z Twojej Branży jest naprawdę wiele. Co nie zmienia faktu, że większość z nich popełnia podstawowe błędy uniemożliwiające rozwój ich Salonów. Zgadza się, również ten aspekt możesz przekuć na Twoją korzyść i lokalne zwycięstwo nad swoją konkurencją.
Powtarzanie schematu, który nie przynosi rezultatów
Jeśli dotychczas przez dłuższy czas wykonujesz szereg czynności, które nie przynoszą Ci zamierzonych rezultatów powinnaś obrać inny kierunek, być może całkowicie zmienić swoją strategię marketingową i przetestować inny model marketingowo-sprzedażowy. Ciągłe bazowanie na 50% promocjach na dłuższą metę może okazać się dla Ciebie autodestrukcyjne!
Jeśli potrzebujesz pomocy
Jeśli jesteś osobą, która woli zlecić w 100% prowadzenie kampanii reklamowych swoich usług, czyli nie chcesz poświęcać czasu na naukę całego proces chociażby, że względu na to, iż chcesz się skupić na swojej pracy to dla Ciebie znów najlepszym rozwiązaniem tego problemu będzie zlecenie nam działań marketingowych w Twoich Social Media.