W dzisiejszym artykule przedstawię wady i zalety zlecania marketingu naszego beauty biznesu zewnętrznym agencją. Poznasz wszystkie najważniejsze aspekty, które pomogą Ci w dokładnym zanalizowaniu czy warto skorzystać z tego typu pomocy. Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli zastanawiasz się nad podjęciem współpracy z firmą zajmującą się marketingiem, bądź chcesz poznać wartościowe wskazówki, które pomogą Ci w przyszłości przy podjęciu tej decyzji. Porady z tego artykułu z pewnością uchronią Cię przed popełnianiem najczęstszych błędów które najczęściej objawiają się stratą pieniędzy , bądź licznych niezadowoleń z zawartych współprac.
Spis treści
1. Rodzaje agencji marketingowych
2. Prowadzenie Social Media – HIT czy KIT?
3. Kto powinien korzystać z płatnych form reklamy?
4. Pomijając odpowiedź na to pytanie narażasz się na porażkę!
5. Najczęściej napotkane problemy we współpracy z agencją
6. Kto najlepiej poprowadzi Twoje Social Media?
7. Najskuteczniejszy model publikowania postów w Social Media
8. Jaka forma reklamy przyniesie najlepsze rezultaty w 2020 roku?
9. Najlepszy Model Sprzedażowy usług kosmetycznych / fryzjerskich w Social Media
10. Co dalej?
11. LIMITOWANA AKCJA!
Rodzaje agencji marketingowych
W pierwszej kolejności musimy wymienić różnice w działaniach poszczególnych agencji marketingowych. Nie zawsze każda agencja marketingowa zajmuje się tymi samymi czynnościami, a jeszcze szczegółowo opisując – tymi samymi działami marketingu. Co oznacza, że nie powinniśmy wrzucać wszystkich agencji do przysłowiowego jednego wora, głównie ze względu na różne specjalizacje, którymi agencje te najczęściej się też wyróżniają. Oczywiście na rynku znajdziemy także wiele firm oferujących pełny zakres marketingu, co oznacza, że charakteryzują się one dużą wszechstronnością swojej oferty, najczęściej zatrudniając przy tym specjalistów z każdej specjalizacji.
Możemy więc wyróżnić agencje, które najczęściej oferują:
1. Prowadzenie Social Mediów – poprzez publikowanie treści na Instagramie i/lub Facebooku
2. Pozycjonowania SEO – sposób, który docelowo pozycjonuje stronę internetową w pierwszych wyszukiwaniach Google
3. Reklamę Google Ads – reklama w wyszukiwarce Google poprzez linki sponsorowane
4. Prowadzenie płatnych kampanii Reklamowych Facebook Ads – reklama na Facebooku oraz Instagramie
Usługi poboczne:
5. Tworzenie stron internetowych
6. Oprawa graficzna
Oczywiście nie są to wszystkie usługi oferowane przez agencje, jednak z całą pewnością te najczęściej wybierane poprzez właścicieli biznesów beauty.
Prowadzenie Social Media - HIT, czy KIT?
Pakiet ten opiera się na zleceniu firmie zewnętrznej publikowania, czyli umieszczania postów w naszych mediach społecznościowych. Najczęściej jest to wybierana opcja przez osoby, które uważają, że nie mają czasu na prowadzenie swoich Social Media, bądź nie mają pomysłów na to co mogą i co powinni publikować. Z jednej strony mogłoby się to wydawać rozsądnym podejściem, jednakże jak już zdecydowanie niejednokrotnie pokazało doświadczenie wcale tak w praktyce nie wygląda to kolorowo. Głównie ze względu na to, iż:
Po pierwsze zlecenie publikacji postów jest strasznie trudne. Najczęściej wiąże się to z tym, że i tak musisz stworzyć materiały, by później przesyłać je agencji. Co najzwyczajniej nie ma sensu. Skoro mamy już im coś wysłać (najczęściej z opisem) to co za różnica kto opublikuje tą treść. Nie ma magicznych godzin, sposobów na opublikowanie postów na Fanpage i Instagram, a już z całą pewnością nie mają one żadnego większego wpływu na ilość pozyskiwanych klientów z tego typu działania. Dużo lepszym rozwiązaniem jest nauczenie się kilku podstawowych elementów związanych z tworzeniem oraz publikowaniem wysokiej jakości postów, które dokładnie pokażą Ci jak tworzyć posty, by nie tracić na nie czasu, co warto umieścić w opisie, kiedy warto je dodawać oraz jak tworzyć posty, które chcą widzieć Twoi odbiorcy, bo to tutaj powinno być priorytetowe.
Po drugie jeśli agencja ta zabrała na siebie pełne tworzenie postów wraz z ich późniejszą publikacją należy upewnić się czy aby posty, które będą tworzone są zgodne z całą misją naszego salonu oraz czy aby na pewno są w wystarczającym stopniu edukujące dla naszych odbiorców. Bardzo trudnym zadaniem jest publikowanie postów w sytuacji gdy agencja sama też nie wykonała sesji zdjęciowej, zjazdu nagraniowego w naszym salonie. Generalnie rzecz biorąc w dystrybucji postów można korzystać ze stockowych materiałów (zdjęć, filmów) – jednakże osobiście odradzam z korzystania z tej metody ze względu na słabą skuteczność. Osoby chcą widzieć Twój salon, Twój zespół, Ciebie, Twoje efekty – a nie sztampowe zdjęcia z Internetu.
Po trzecie sama publikacja postów na Instagramie i Facebooku na ten moment nie wiele nam daje. Owszem lepiej prezentują się posty które są ze sobą spójne, połączone w jeden całościowy cykl – jednakże w gruncie rzeczy samo zadbanie TYLKO o ten element nie wiele Ci da. W szczególności gdy Twoim celem jest zwiększenie ilości pozyskiwanych klientów z działań w Twoich kontach społecznościowych. Dlaczego? Co z tego, że na Twojej tablicy znajdują się pięknie stworzone posty skoro i tak nikt ich za bardzo nie widzi? Jeśli nie korzystasz z płatnych metod reklamowych do promocji swoich działań – nie dajesz sobie wystarczającej szansy na to, by zobaczyli Cię Twoi potencjalni klienci. Masz oczywiście opcję opierania się tylko na działaniach darmowych, czytaj działaniu organicznym, co w tym przypadku jest np. publikowaniem swoich postów (koszt 0 zł), jak i późniejszym działaniem, by ten post za 0 zł widziały inne osoby. To zadanie jest utrudnione, a przede wszystkim bardzo czasochłonne. By jednak to w pełni zrozumieć przedstawię Ci 2 możliwości zwiększania zasięgów:
1. Ruch Organiczny
2. Ruch Płatny
W ruchu organicznym opierasz się na zadaniach np. takich jak:
1. Dobieranie odpowiednich hasztagów
2. Tworzenie postów, które udostępnią inni użytkownicy, którym ten post się wyświetlił
W ruchu płatnym nie należy całkowicie zaniedbywać działań z ruchu organicznego, ale największą zaletą tego wyboru jest możliwość automatycznego ukazywaniu się większemu gronu odbiorców, dzięki temu, że zapłacimy za to Facebookowi. Czyli post, który nie był za bardzo przez nikogo wyświetlony może być wyświetlany każdej osobie w poszczególnym promieniu od naszego salonu.
Czy to oznacza, że ruch płatny jest ważniejszy? Nie. Czy to oznacza, że ruch organiczny jest ważniejszy? Nie. Potraktuj te dwa elementy, które najlepiej sprawują się w symbiozie. Ruch organiczny napędza ruch płatny. Ruch płatny napędza ruch organiczny. Spójrz, gdy tworzysz wysokiej jakości posty, interesujące dla Twoich potencjalnych klientów, jednak nie masz na tą chwilę zasięgów, które umożliwiałyby Ci docieranie do wystarczającej grupy docelowej to zasadniczo nic z tych postów nie masz. Jednakże z drugiej strony gdy korzystasz z płatnej reklamy, by ściągać całkowicie nowe osoby na Fanpage, Instagram Twojego salonu, a Twoje inne posty umieszczone w tych miejscach są słabej jakości w żadnym stopniu niedostosowane do potrzeb i problemów Twoich klientów to odbiorca taki najczęściej zdecyduje się opuścić to miejsce. Nasz profil nie może wyglądać jak śmietnik. Niestety bardzo często wchodząc na branżowe profile widzę coś na zasadzie folderu kosz, bądź w nieco lepszej wersji – SOCIAL MEDIA ALLEGRO oferując w każdym poście swoją usługę.
RUCH ORGANICZNY + RUCH PŁATNY = NAJLEPSZE REZULTATY
Kto powinien korzystać z płatnych form reklamy?
Zacznijmy od tego, by jasno określić w jakim celu w ogóle korzystać z płatnych form reklamowania się? Najczęściej mowa tu oczywiście o płynących z tego korzyściach w postaci nowej sieci klientów, zapisujących się na nasze usługi. Czy również to jest Twoim celem? Chcesz mieć więcej zapisów, wypełniony grafik w przód – tak? Jeśli tak, zastanów się na którym z poniższych miejsc możesz zakwalifikować swój przypadek?
-
Twój biznes raczkuje, ze względu na początki jego działalności
-
Twój biznes kuleje, przez totalny brak klientów
-
Twój biznes ma się średnio, przez brak odpowiedniej ilości klientów
-
Twój biznes ma się dobrze, jednak jesteś ambitna/ambitny i chcesz wejść na jeszcze wyższy poziom
- Twój biznes ma się świetnie, grafik jest zapełniony, jednak myślisz o przyszłości z zimną głową
Bez względu na którym punkcie postawiłaś/eś swój salon, czy też gabinet powinnaś zastanowić się, a przede wszystkim dowiedzieć w jakich miejscach warto postawić na reklamę. Zanim to zrobimy wytłumaczę Ci JEDYNĄ różnicę w wyżej wymienionych etapach. Czym lepiej ma się Twój salon pod względem ilości klientów, tym mniej płatnych działań potrzebujesz wdrożyć w marketing Twojej firmy. To powinno być całkiem zrozumiałe i mam też nadzieję, że właśnie takie jest. Dlaczego warto więc reklamować salon, który ma zapełniony grafik miesiąc w przód? Po to, by nigdy nie stracić swojej wysokiej rentowności i poziomu marki lokalnej. Czasami już tak jest, że przychodzi cięższy okres i z dnia na dzień możemy zacząć zauważać spadek zapisów w swoim grafiku, czy to ze względu na liczną konkurencję, której jest coraz więcej, czy z innych losowych czynników. Powinniśmy wykorzystać fakt, że nie potrzebujemy większych działań marketingowych, by dobrze funkcjonować, a jednocześnie stale pokazywać się nowym odbiorcom budując tym samym coraz większą renomę wśród lokalnych mieszkańców.
W sytuacji w której uplasowałaś/eś się na tych wyższych miejscach tym bardziej warto zainwestować w płatną reklamę. Firma bez marketingu, jest jak siłownia bez diety. Mimo, że chodzisz, ćwiczysz to i tak nie przynosi Ci to spektakularnych efektów, ze względu na brak utrzymywania jakichkolwiek zdrowych zasad żywieniowych.
Pomijając odpowiedź na to pytanie narażasz się na porażkę!
Co jest Twoim celem? Chcesz zapewne stworzyć z Twoich mediów społecznościowych maszynę, która będzie dostarczała Ci odpowiednią ilość klientów, tak? Jeśli też to jest Twoim celem to zapamiętaj – NIE MA ZNACZENIA ILOŚĆ OSÓB, KTÓRE CIĘ OBSERWUJE. NIE MA ZNACZENIA ILE OSÓB LUBI TWÓJ FANPAGE!
Jeśli zależy Ci tylko na większej ilości „fanów” to nie zastanawiałbym się nad marketingiem. Możesz skorzystać z botów za groszowe sprawy, które będą generować Ci nowych obserwujących. A w sytuacji gdy nie jesteś cierpliwy zawsze możesz kupić 30 tysięcy „fanów” na allegro. Zdobędziesz swój cel w kilkadziesiąt godzin – po co Ci zatem jakieś publikowanie postów i skuteczny marketing w Social Media? Przemyśl sprawę. Nie biorę odpowiedzialności za wykonanie tej czynności. Na celu miałem tylko poinformowanie, że takowa też istnieje. Osobiście nigdy z niej nie korzystałem i nie polecam.
Dlaczego o tym piszę? Bo na swojej drodze spotkałem się już opiniami na temat liczby obserwujących:
Jeśli będę miała więcej polubień pod Fanpage to osoba, która wejdzie na mój profil będzie do mnie bardziej przekonana.
Nie, nie i jeszcze raz nie. Przeanalizujmy sprawę okej? Na nasz profil wchodzi po raz pierwszy osoba (jak nie prowadzimy płatnych działań to nie mam pojęcia skąd o nas wie, ale załóżmy, że przeczytała na ulotce i wklepała nazwę salonu na facebook) co widzi pierwsze? Na pewno nie liczbę fanów, a zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, opis. Jeśli więc nie zadbamy o tego typu fundamenty, to nie ma najmniejszego znaczenia ile nasz profil na LIKE. Nawet jeśli jest tam i 13 tysięcy. A posty są z kategorii: do kosza. To nic z tego. Można być pewnym, że ilość polubień nie wpływa na decyzję o przyjściu do nas na wizytę. Zastanów się czy Ty decydując się na usługę faktycznie kierowałabyś się ilością polubień strony? W czasach gdy 100 tysięcy polubień możemy kupić za 1000 zł? Czy aby lepiej nie zadziałałby przejrzysty i czytelny profil salonu? Czy nie bardziej przekonałby Cię zobrazowane efekty, recenzje klientów salonu? Czy czasami większego wpływu nie miałby film na którym omawiasz konkretny temat, a dzięki temu osoba oglądająca ma większe szanse na pierwsze poznanie osób zarządzających obiektem?
Zastanów się czy Twoim celem jest większa ilość like, czy klientów. To ogromna różnica. Nie piszę o tym z przypadku. Zgłaszają się do mnie osoby, które notorycznie pytają mnie o aspekt związany z WIĘKSZĄ ILOŚCIĄ OBSERWUJĄCYCH. Musisz zastanowić się czy jesteś influencerem zarabiającym na reklamowaniu produktów poprzez to, że masz sporą rzeszę odbiorców, czy jesteś biznesem beauty, który zarabia na klientach, a konkretnie wykonywanych usługach. Jeśli należysz do grupy drugiej to, czy faktycznie potrzebujesz kilkunastu tysięcy fanów? Czy 200 nowych klientek nie zapełni Twojego grafiku?
Nie skupiaj się na ilości osób obserwujących. Skup się na jakości osób, które zaczynają Cię obserwować.
Z drugiej strony pięknie wyglądają profile, które mają po kilkanaście tysięcy fanów – a reakcji pod postami pięć. Nie traktujmy więc swoich klientów jak kretynów. Każdy widzi i wie o co chodzi.
Najczęściej spotykane problemy we współpracy agencja-salon
1. Agencja najczęściej nie zna Twojego biznesu od środka
2. Publikowanie postów, które nic nie wnoszą
3. Brak przesyłania odpowiednich informacji i materiałów
4. Opracowanie złej strategii marketingowej
5. Korzystanie z metod, które nie przynoszą zadowalających rezultatów
Kto najlepiej poprowadzi Twoje social media?
Posłuchaj, to bardzo ważne co chcę Ci powiedzieć:
Najlepszą osobą która zajmie się publikowaniem Twoich postów jesteś.. TY SAM. Bądź ktoś z Twojego zespołu.
Nikt inny nie będzie w stanie relacjonować i dokumentować tak wartościowych postów jakie możecie tworzyć w swoim salonie. Nikt inny nie będzie w stanie napisać i poruszać tematów, które interesują Twoich klientów niż Ty sam jako ekspert w swojej dziedzinie. Owszem można ukierunkować jak pisać dobre nagłówki, można zaproponować schemat wypowiedzi, można zadbać o elementy przedstawiające – jednakże nikt nie jest w stanie oprócz Ciebie komunikować się z Twoimi klientami lepiej niż Ty sam. Jak więc chcesz to zlecić komuś z zewnątrz jeśli na co dzień nie pracuje w tej dziedzinie? Dobre posty to nie posty sprzedażowe. Social Media nie sprzedają. Social Media budują relację, która ma ułatwiać sprzedaż.
Jestem wielkim zwolennikiem tej metody, dlatego też od samego początku edukuje swoich klientów na temat tego jak tworzyć wartościowe materiały do swoich kont społecznościowych. Przedstawiam im fakty, które po prostu działają. Tłumaczę im, że nie muszą wrzucać codziennie postów, a wystarczą im 3 tygodniowo. Uczę jak w całości ułatwić cały proces składający się z tworzenia treści, produkcji treści oraz dystrybucji treści. Całość opiera się o model BEAUTY KONTENT FORMUŁY – czyli mojej autorskiej strategii dotyczącej komunikacji w social media w branży beauty.
To moja autorska strategia mająca na celu maksymalne uproszczenie oraz zautomatyzowanie procesu publikacji treści do Social Media. Dzięki niej skończysz z losowym i niepoukładanym wrzucaniem postów, które zapewne i tak nie przynoszą Ci zadowalających efektów. Dodatkowo poznasz metodę, która pozwoli Ci zaoszczędzić kilka godzin tygodniowo – Beauty Kontent Formuła zobrazuje Ci dokładnie jak w kilka dni możesz stworzyć kontent na 2 miesiące w przód.
Jeśli chcesz poznać tajemnice BEAUTY KONTENT FORMUŁY to znajdziesz je tutaj:
Jaka reklama przyniesie najlepsze rezultaty w 2020 roku?
Zdecydowanie moim osobistym zdaniem nadal podobnie jak w 2019 roku górować będzie reklama Facebook Ads, która umożliwia nam tworzenie komunikatów reklamowych w platformach takich jak Facebook, czy Instagram.
5 Faktów o Facebook
-
Ponad 17 Milionów Polskich Użytkowników w Serwisie Facebook
-
Średni Koszt Pozyskania Klienta na Instagram/Facebook: 2,50-15 zł
-
Użytkownicy chętnie rezerwują swoje wizyty poprzez Social Media
-
Stosunkowo (jeszcze) Mało Zagrażającej Nam Konkurencji
- Miejsce w którym znajdują się Twoi Potencjalni Klienci
Jeśli chcesz poznać cały potencjał reklamy Facebook Ads to koniecznie zapoznaj się z artykułem:
https://arkadiuszhabrzyk.pl/jak-z-350-zl-wygenerowalem-10-500-zl-przychodu-salonu-w-30-dni/
Najskuteczniejszy model sprzedażowy w Social Media
Jeśli chcesz poznać najlepszy model, który pozwoli Ci zrozumieć jak sprzedawać więcej usług, wykorzystując przy tym swoje media społecznościowe koniecznie obejrzyj ten materiał wideo.
Kim jestem?
Być może czytając ten artykuł spotykasz się z moją osobą po raz pierwszy? Bardzo mi miło, że tutaj jesteś. Nie chciałbym jednak być nadal anonimowy w Twoich oczach, więc napiszę coś o sobie i tutaj 🙂
Nazywam się Arkadiusz Habrzyk. Na co dzień zajmuję się marketingiem online dla salonów kosmetycznych oraz fryzjerskich, a moją główną specjalizacją są płatne kampanie reklamowe Facebook Ads, dzięki którym każdego dnia generuję setki nowych klientów gabinetom rozmieszonym po całej Polsce, jak również niektórym placówkom poza granicami naszego kraju. To co wyróżnia mnie od typowej agencji marketingowej to fakt, iż ja zajmuję się szeroko rozumianą reklamą w Social Media TYLKO dla branży beauty&wellness. (nie licząc kilku zaprzyjaźnionych firm z zupełnie innej branży) Oznacza to jednak, że znam problemy Waszych potencjalnych klientów, znam ich potrzeby i przede wszystkim potrafię do nich dotrzeć w taki sposób, by ostatecznie zdecydowali się skorzystać z Waszej pomocy, aniżeli usług konkurencji. Korzystam ze swoich autorskich metod, które sprawdzają się w przypadku mojego każdego klienta, jeśli chodzi o sprzedaż usług w branży kosmetycznej i fryzjerskiej. Dodatkowo niemalże każdego dnia dzielę się darmowymi wskazówkami w moich mediach społecznościowych, gdzie serdecznie Cię z tego miejsca zapraszam 🙂
Co możesz teraz zrobić, by osiągnąć swój cel?
1. Skończyć czytać artykuł, przejść do innych artykułów, przejść na moje Social Media, gdzie za darmo dzielę się mnóstwem wskazówek, praktycznych porad, które sprawdzają się u moich klientów, dzięki czemu już to pozwoli Ci zacząć rozumieć bardziej sprzedaż w mediach społecznościowych.
2. Zastanowić się nad współpracą. Niekoniecznie z nami. Jest wiele firm zajmujących się marketingiem na Facebooku i Instagramie. Więc nie musisz wybierać firmy Beauty Marketing 🙂 Jeśli jednak jesteś zainteresowana/y współpracą z nami to zapoznaj się ze szczegółami:
Szczegółowy opis naszej metodologii: https://arkadiuszhabrzyk.pl/jak-sprzedawac-wiecej-uslug-z-branzy-beauty-na-facebooku/
Cennik: https://arkadiuszhabrzyk.pl/uslugi/