Jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów i maksymalizacji zysków pochodzących z Twojego Salonu kosmetycznego lub Salonu fryzjerskiego, to musisz dobrze znać podstawowe kwestie, które dotyczą właśnie Twoich klientów. Jakie mają potrzeby, zwyczaje, preferencje, co lubią, a czego nie znoszą? Jaki typ osoby byłby skłonny skorzystać z Twoich usług, a kogo całkowicie wyeliminować z Twojej grupy docelowej? Dzisiaj pokażę Ci, co KONKRETNIE możesz zrobić, aby dowiedzieć się więcej o swoich klientach lub potencjalnych klientach.
Dlaczego w ogóle miałabyś zainteresować się swoim Klientem?
- Aby sprawdzić, jakie dokładnie osoby są zainteresowane Twoimi usługami i skąd do Ciebie trafiają
- Aby znaleźć inne, podobne osoby do Twoich klientów, którzy są dla Ciebie najbardziej dochodowi
- Aby zwiększyć sprzedaż pośród Twoich aktualnych klientów
- Aby dowiedzieć się, dlaczego klienci od Ciebie odchodzą
- Aby znacząco ograniczyć koszty związane z reklamami Twojego salonu
Skąd czerpać informacje dotyczące Klientów?
- KARTA KLIENTA
W karcie klienta możesz umieścić różnego rodzaju pytania, które pomogą Ci dowiedzieć się więcej o swoich Klientach.
Np:
- Skąd klientka dowiedziała się o Twoim gabinecie? - By zobaczyć, czy reklamy np. na Faceboooku są skuteczne
- Adres e-mail- By wysyłać klientom informacje o nowych zabiegach, zniżkach itd.
- Numer telefonu- By wysyłać przypomnienia o wizycie lub ofertach
- Rodzaj pracy, jaki wykonuje klientka- By poznać swoją grupę docelową, która interesuje się Twoimi usługami
- Z jakich zabiegów korzystała dotychczas?- By zobaczyć obszar zainteresować, jeśli chodzi o usługi
- Jak klientka pielęgnuje swoje ciało/skórę w domu?- By dowiedzieć się, czy jest skłonna kupić od Ciebie np. kosmetyki
- Jakie są jej kompleksy, problemy estetyczne?- By dowiedzieć się, jakie usługi zaproponować w przyszłości
- ZAPYTAJ KLIENTKĘ PODCZAS WIZYTY O JEJ LIFESTYLE
Podczas konsultacji czy zabiegu, warto zapytać o kilka ważnych kwestii:
- Informacje na temat stylu życia- często można wyczytać je między wierszami, np z opowiadań klientki
- Skąd konkretnie dowiedziała się o Tobie- jeśli np. z pobliskiego klubu fitness, to może warto pomyśleć o współpracy z tym klubem?
- Czy ma stresującą pracę lub czas w życiu? Może w związku z tym będzie zainteresowana relaksującymi zabiegami Beauty
- Czy czeka na ważne wydarzenie, np. ślub- jeśli tak, możesz zaoferować jej dedykowany pakiet, np. ślubny
- ZAPYTAJ KLIENTKĘ PODCZAS WIZYTY CO UWAŻA O TWOIM SALONIE
Te informacje pozwolą Ci ulepszyć Twój salon:
- Czy odwiedza Twoją stronę internetową?
- Czy wyświetlają się jej Twoje posty?
- Czy chciałaby, abyś coś dodała do swojej oferty?
- Czy miała problem np. z dojazdem, ponieważ niewystarczająco wytłumaczyłaś na stronie jak dojechać?
Pamiętaj, aby nie atakować klientki milionem pytań. Pytaj spontanicznie, a jeśli zobaczysz, że klientka ma ochotę na chwile spokoju- pozwój jej na to!
Ważną kwestią jest również to, aby zapisywać każde najmniejsze detale, o których informuje nas klientka. Zdaję sobie sprawę, że czasem ciężko zapamiętać i połączyć fakty o wszystkich klientkach, szczególnie jeśli jest ich dużo. Najważniejsze, abyś nie pytała dwa razy o to samo- klientka wtedy się zniechęci i stwierdzi, że po prostu jej nie słuchasz…
Dlatego właśnie pokaż jej, że jej słuchasz!
Przy następnej wizycie zadaj pytanie dotyczące jakiegoś wydarzenia, o którym Ci wspominała lub kup ciastka, które chwaliła. Z pewnością pogłębisz Waszą relację!
Analizowanie danych o Klientach w Internecie
Aby internetowo analizować dane dotyczące Klientek, potrzebujesz specjalnych narzędzi. Sprawdzą się tutaj np. statystki na Twojej stronie internetowej, które powiedzą Ci o:
- Liczbie wejść na stronę– zobaczysz, jak bardzo się zmienia w przypadku akcji marketingowych
- Popularności podstron- sprawdzisz, co tak naprawdę interesuje Twoich odbiorców
- Źródłach wejść na stronę– zobaczysz, skąd klienci do Ciebie trafiają
- Stronach miejscach– zobaczysz, na których stronach klienci najczęściej klikają krzyżyk i opuszczają stronę.
PROGRAM do wysyłki e-maili do Klientów
Korzystając z programu do mailingu, wysyłasz klientkom np. określone oferty na dane zabiegi. Możesz monitorować kto i jakie konkretnie otwiera maile. Jeśli dana klientka otwiera wyłącznie maile związane z upięciami fryzur, to właśnie takie upięcia możesz jej zaoferować na następnej wizycie. Widzisz także, jakie wiadomości są bardziej klikalne– na podstawie tego możesz zauważyć, jakie nagłówki, czy oferty trafiają najbardziej do Twojej grupy docelowej.
Dokładnie na tej samej zasadzie działają aktywności związane z działaniami promocyjnymi
Organizując akcję promocyjną możesz zobaczyć, jaka promocja po prostu bardziej się klika i których klientów konkretnie interesuje. Dzięki temu możesz tworzyć spersonalizowane oferty właśnie dla Twoich klientów!
STATYSTYKI MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Na Instagramie czy Facebooku dostępne są statystyki, z których możesz się dowiedzieć:
- O której godzinie najczęściej Twój profil jest odwiedzany,
- Które treści najczęściej są lajkowane i udostępniane
Narzędzie Facebook Audience Insights udostępnia zbiorcze, ale wciąż bardziej szczegółowe dane. Dowiesz się z nich np. ile % z Twoich klientek jest zaręczonych i dzięki temu będziesz mogła zorganizować atrakcyjną ofertę ślubną! Inne udstępniane informacje:
- płeć
- wiek
- lokalizacja
- aktywność
- poziom wykształcenia
- praca, którą wykonuje
- z jakiego urządzenia i systemu korzysta klient
OPINIE
W każdej branży opinie mają kluczowe znaczenie. Dzięki nim, możesz mieć pewność, że usługi wykonywane przez Ciebie w salonie są aprobowane i robisz to dobrze. Czasem każdemu zdarza się dostać mniej pochlebną opinię- najważniejsze to wiedzieć jak na nią zareagować! NIGDY NIE USUWAJ NEGATYWNYCH OPINII ANI NIE IGNORUJ ICH! Nawet jeśli krytyka nie jest konstruktywna, odpisz na nią kulturalnie i np. zaproponuj formę rekonpensaty. Inni klienci widząc Twoją postawę zobaczą, że jesteś pewna jakości wykonywanych przez Ciebie usług i dowiedzą się, że jesteś profesjonalistką.
SKĄD CZERPAĆ OPINIE?
- ZAPYTAJ KLIENTKĘ PODCZAS WIZYTY- tutaj opinia może nie być całkowicie szczera
- ANONIMOWE ANKIETY W GABINECIE LUB ZA POŚREDNICTWEM INTERNETU
- OPINIE W SOCIAL MEDIACH
- OPINIE ZAMIESZCZONE BEZPOŚREDNIO NA STRONACH TWOJEGO SALONU
MARKETING SKIEROWANY DO KOBIET
Jak tworzyć posty tak, aby Kobiety się z nim identyfikowały? Pokaż, że znasz i rozumiesz ich problemy, zmagania i wiesz jak im w tym pomóc!
Czy widzisz różnicę pomiędzy...
Zapraszam Cię na pielęgnację twarzy.
a…
Wiem, że czujesz się zmęczona po całym dniu pracy i potrzebujesz relaksu… Zasługujesz na chwilę przyjemności, dlatego zapraszam Cię na relaksującą pielęgnację twarzy, która pomoże zregenerować się nie tylko Twojej skórze!
Drugi przekaz z pewnością trafi do wyobraźni Twoich klientek i pomoże się im zdecydować na wizytę w Twoim gabinecie. Czy taki sam przekaz trafiłby do mężczyzn? Raczej nie, ale to kobiety stanowią większą część Twojej grupy docelowej.
KLUCZOWE OBSZARY MARKETINGU DLA KOBIET
- ESTETYKA
To elementarny fundament branży beauty! Kobiety zgłaszają się do Ciebie właśnie po to, aby poprawić swój wygląd, zmienić coś w estetyce. Zadbaj o estetykę Twoich publikowanych postów oraz o to, by feed był spójny. To również działa na wyobraźnię kobiet, bo jeśli jesteś w stanie sprawić, aby Twój Instagram był piękny, to jesteś w stanie także estetycznie podejść do oczekiwań klientki.
- KOLORY
Istnieją kolory społecznie postrzegane jako te bardziej kobiece oraz jako te męskie. Chcąc podbić serca swoich klientek wybierz kolory jasne, ciepłe i żywe. Jest to tendencja, ktora utrzymuje się już wśród dzieci i chociaż nie chodzi nam o generalizację, to warto wziąć te kolory pod uwagę!
- WYWOŁYWANIE EMOCJI I TWORZENIE RELACJI
To kolejny fundament, jeśli chodzi o marketing kierowany do kobiet. Emocje, szczególnie te pozytywne będą bardzo atrakcyjnie odbierane przez potencjalne klientki, dlatego spraw, aby Twój gabinet…
- emanował pozytywnymi emocjami
- koncentrował się na marzeniach i potrzebach klientki
- nawiązywał relację i tworzył gościnną atmosferę
- oferował programy lojalnościowe!
- pozytywnie zaskakiwał klientki, np. drobnymi upominkami
JAK SPRAWIĆ, BY KLIENTKA CHCIAŁA SKORZYSTAĆ Z NASZYCH USŁUG?
- Regularnie dostarczaj nowych informacji dotyczących Twojego salonu
- Twórz kampanie wykorzystując Social Media
- Wprowadzasz nowy zabieg? Poinformuj o nim swoje klientki z wyprzedzeniem!
Twórz przekazy, wykorzystujące siłę emocji!
Zamiast komunikatu: POZBĄDŹ SIĘ TRĄDZIKU!
Wykorzystaj komunikat: Zadbaj o swoją cerę i zgłoś się do mnie- Stosując odpowiednie zasady pielęgnacji pomogę odzyskać Ci pewność siebie.
Taki komunikat działa dużo bardziej motywująco i pozwala nam utożsamić się z problemami klientki, a dodatkowo, zyskać jej zaufanie.
POKAŻ ODROBINĘ PRYWATNOŚCI W SOCIAL MEDIACH
Aby klientki Cię pokochały, musisz pokazać im się z bardziej ludzkiej strony. Oprócz wrzucania post z metamorfozami itd. Pokaż jak funkcjonuje Twój gabinet, pokaż swój team, podziel się swoimi miłymi przeżyciami. Twórz na tyle wartościowe treści, aby klientki były ciekawe co u Ciebie słychać!
DBAJ O SPOŁECZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ FIRMY
Nie od dziś wiadomo, że kobiety są z reguły bardzo wrażliwe. Kierują się wyższymi, pozytywnymi wartościami, dlatego chciałbym, aby Twoja marka również z takimi się kojarzyła! Zadbaj o udział w empatycznych, szlachetnych akcjiach typu pomoc dla bezdomnych, udział w akcjach charytatywnych czy jakichś innych, szczególnie ważnych społecznie.
Na końcu przedstawiam ELEMENTARNE DETALE, O KTÓRYCH MUSISZ PAMIĘTAC!
- czystość salonu
- sterylne narzędzia
- standardy obsługi klientki- powitanie, wzięcie płaszcza, propozycja kawy
- miłe niespodzianki dla klientek- np. mini krem
- miła, pozytywna, gościnna atmosfera
Chcesz poznać inne, DZIAŁAJĄCE wskazówki, które pozwolą rozwinąć Twój instagram?
STWORZYŁEM ARTYKUŁ, KTÓRY JEST KOMPENDIUM WIEDZY W ZAKRESIE EFEKTYWNYCH DZIAŁAŃ NA INSTAGRAMIE
Zapraszam Cię również do innych miejsc, w których dzielę się wiedzą!
530 077 816