INFLUENCER MARKETING to po prostu marketing, który oparty jest na współpracy z „osobami internetu”. Są to blogerzy, celebryci, youtuberzy, którzy wzbudzili zaufanie w swojej społeczności i tym samym, stali się atrakcyjni dla partnerów biznesowych. Inaczej mówiąc, Influencer skupia pewną społeczność- którą Ty, prowadząc salon kosmetyczny czy fryzjerski chcesz pozyskać, a Influencer Marketing to sposób, w jaki dotrzesz do tej grupy. Dziś chcę przybliżyć Ci temat Marketingu związanego z Influencerami oraz przedstawić kilka elementarnych wskazówek, aby pozyskanie ich oraz wspólpraca była efektywna i maksymalizowała Twoje zyski.
Zacznijmy od najważniejszej kwestii... Jak mam pozyskać Influencera?
Rozpoczynając pracę z osobą znaną i wpływową, warto być zdecydowanym, pewnym siebie i pewnym tego, co chce się osiągnąć. Dlatego chciałbym, abyś odpowiedziała sobie na poniższe pytanie:
- Jaki jest cel i co chcę osiągnąc, zapraszając do pracy influencera?
NAJCZĘSTSZE ODPOWIEDZI Z JAKIMI SPOTYKAM SIĘ W MOJEJ PRACY...
- Chcę wzmocnić swoją pozycję na rynku.
- Chcę pozyskać nowych klientów z danej grupy odbiorców.
- Chcę wzmocnić relację z obecnymi klientami.
- Chcę stać się atrakcyjniejszym salonem niż dotychczas
- Chcę promować konkretną (np. sezonową) usługę w salonie.
- Chcę promować markę kosmetyków.
Chciałbym mocno zaznaczyć, że umiejętne wykorzystanie Influencer Marketingu pomoże Ci zrealizować wszystkie powyższe cele!
ISTOTNA KWESTIA!
INFLUENCER TO NIE TYLKO bardzo znana persona- tutaj liczy się bardziej wpływ danej osoby na jej społeczność. Przykładowo, Influencer z 100 tys Followersów może mieć o wiele mniej zaangażowanych odbiorców i tym samym, być mniej wpływowy od osoby z 10 tys odbiorców z czego 80% jest mocno zaangażowanych w jego działania. Twoim „INFLUENCEREM” może być również Twój potencjalny klient posiadający 500 followersów, bo jeśli udostępni Twój profil to siłą rzeczy poszerza Twoje zasięgi!
POPULARNOŚĆ ≠ WPŁYWOWOŚĆ
Jak Wybrać Odpowiedniego Influencera?
Aby wybór Influencera był adekwatny do tego, co chcesz osiągnąć, przygotowałem kilka pytań pomocniczych, które zdecydowanie ułatwią Ci zadanie.
- Jaka jest Twoja grupa docelowa? W jakich przedziałach wiekowych są Klienci odwiedzający Twój salon?
- Wśród Twoich klientów dominują Kobiety czy Mężczyźni?
- Influencer pomoże Ci w pozyskaniu nowej grupy docelowej, czy jednak chcesz aby mówił do Twojej obecnej społeczności?
- Jakie są zainteresowania Twoich klientów i co mogłoby ich przekonać do zaufania Influencerowi?
Kolejnym etapem jest WYBÓR INFLUENCERA
- W jakim wieku powinien być Twój poszukiwany Influencer?
- Jaką tematyką powinien zajmować się Influencer? (uroda i zdrowie, fashion, lifestyle, fryzjerstwo, kosmetologia)
- Chciałabym, aby wypowiedzi Influencera miały wydźwięk zabawny/swobodny czy poważny?
- Jak duże zasięgi powinna mieć ta osoba? Czy szukam kogoś z milionowym poparciem, czy może kogoś z mniejszą społecznością?
- Jakim budżetem dysponujesz, aby opłacić Influencera?
Wiesz już, kogo szukasz i jaki jest Twój cel... GDZIE ZNALEŹĆ INFLUENCERA?
WHITEPRESS
Platforma ułatwiająca znalezienie influencera do przeprowadzenia kampanii. Ambasadorów możesz szukać samodzielnie lub skorzystać z bezpłatnej opcji opiekuna konta.
INDAHASH
Jest to aplikacja mobilna, która pozwala na przeprowadzanie kampanii z popularnymi osobami mającymi na niej konto. Służy głównie do dynamicznych akcji.
RESEARCH W INTERNECIE
Możesz szukać Influencerów samodzielnie, w sieci! Wystarczy, że wyszukać interesującą Cię tematykę, a popularne w danych dziedzinach osoby same się pojawią. Wystarczy, że odszukasz do nich kontakt.
Jak zacząć rozmowę z Influencerem? Przydatne wskazówki!
1. Personalizuj wiadomości
Zapomnij o „kopiuj wklej” wysyłanym do wszystkich od dołu do góry. Odnoś się bezpośrednio do Influencera, wplatając w wiadomość jakieś ostatnie wydarzenia z jego życia, nagrody itd.
2. Poznaj twórczość Influencera
Przejrzyj jego wpisy, filmy, sposób komunikacji z fanami i przede wszystkim- poszukaj zakładki o współpracach! Możliwe, że już na tym etapie Influencer wypadnie z Twojego grona zainteresowań, ze względu na np. zbyt wysoką stawkę.
3. Przedstaw siebie, swój pomysł oraz cel
Chodzi dokładnie o to, o czym wspominałem na początku. Pewnie opisz to, na czym Ci zależy oraz wszystkie swoje wymagania.
4. Poproś o ofertę i statystyki dotyczące odbiorców
Poinformuj, jakie rozliczenie Cię interesuję oraz jaki rodzaj wynagrodzenia preferujesz. Postaw warunki jasno. Dodatkowo, wyraź chęć zobaczenia statystyk np. z ostatniego kwartału. Pozwoli Ci to zobaczyć, czy Influencer nie korzysta z botów i czy jego zasięgi są faktycznie realne.
5. Zbuduj relację i zapytaj o opinię
Nie naciskaj na Influencera. Spokojnie zapytaj o jego opinię dotyczącą Twojego pomysłu- nawet jeśli wyrazi dezaprobatę, pozwoli Ci to na pozostanie w dobrych relacjach- może przyda Ci się do realizacji innego celu.
W dalszym etapie komunikacji pamiętaj o...
- Ciągłości komunikacji
- Negocjacjach
- Ustaleniu dokładnych warunków współpracy
- Monitorowaniu wyników
- PODZIĘKOWANIU!
Przedstawiam Ci Formy Współpracy z Influencerami
- Film
Krótko mowiąc, jest to dedykowane wideo, w którym Influencer wspomina o Twoim salonie kosmetycznym lub fryzjerskich, o danych kosmetykach itd.
- Wpis na blogu
Treść tworzona tylko i wyłącznie dla Twojego salonu, np. relacja z wizyty, ocena zabiegu lub produktu.
- Post w Social Media
Publikacja ustalonej treści na kontach społecznościowych Influencera. Ważne, aby post zawierał tagi Twojego salonu!
- Konkursy/oferty specjalne
Angażowanie Influencer do promocji konkursów lub ofert specjalnych.
- WYKORZYSTANIE WIZERUNKU
Bardziej zaawansowana forma współpracy, w której Wizerunek Influencera promuje salon kosmetyczny lub fryzjerski.
Jak rozliczać współpracę z INFLUENCEREM?
BARTER
Bezgotówkowa wymiana świadczeń. Na taki rodzaj rozliczenia najczęścniej decydują się mniejsi influencerzy, posiadający małe zasięgi. W ramach barteru, Influencer w zamian za wykonaną np. promocję, otrzymuje voucher na zabieg w salonie, kosmetyki lub inne udogodnienia, które możesz zaoferować mu w swoim salonie.
WYNAGRODZENIE FINANSOWE
Jest to działanie w oparciu o umowę zlecenie lub rozliczenie FV, w którym Influencer otrzymuje wynagrodzenie finansowe. Kwota takiego wynagrodzenia zależy od Influencera i waha się od kilkudziesięciu złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych za jedno zlecenie.
Warunki rozliczenia ustal na samym początku działań!
Nie popełnij tych błędów....
- Brak określonego celu
- Źle dobrana grupa docelowa
- Niejasne warunki współpracy- źródło konfliktów!
- Brak monitoringu wyników
Chcesz poznać DZIAŁAJĄCE wskazówki, które pozwolą rozwinąć Twój instagram?
STWORZYŁEM ARTYKUŁ, KTÓRY JEST KOMPENDIUM WIEDZY W ZAKRESIE EFEKTYWNYCH DZIAŁAŃ NA INSTAGRAMIE
Zapraszam Cię również do innych miejsc, w których dzielę się wiedzą!
530 077 816